Norme de Igiena

s

Norme de igiena in cabinetele de infrumusetare corporala

ORDIN Nr. 1136 din 27 iunie 2007
privind aprobarea Normelor de igiena pentru cabinetele de infrumusetare corporala

EMITENT: MINISTERUL SANATATII PUBLICE
PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 484 din 19 iulie 2007

Avand in vedere prevederile titlului I din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu
modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii Publice,
vazand Referatul de aprobare al Inspectiei sanitare de stat nr. E.N. 6.848/2007,
ministrul sanatatii publice emite urmatorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normele de igiena pentru cabinetele de infrumusetare corporala, prevazute in anexele nr. 1 – 3 care fac
parte integranta din prezentul ordin.

ART. 2
Autoritatea de sanatate publica din Ministerul Sanatatii Publice si Inspectia sanitara de stat din cadrul
Ministerului Sanatatii Publice, autoritatile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, inspectiile
sanitare de stat judetene si a municipiului Bucuresti, ministerele si institutiile cu retea sanitara proprie, unitatile
publice si private din domeniu vor duce la indeplinire dispozitiile prezentului ordin.

ART. 3
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga art. 78 – 83 din Ordinul ministrului sanatatii nr. 536/1997
pentru aprobarea Normelor de igiena si a recomandarilor privind mediul de viata al populatiei, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 3 iulie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si orice alte dispozitii contrare.

ART. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare in termen de 60 de zile
de la publicare.
Ministrul sanatatii publice,
Gheorghe Eugen Nicolaescu
Bucuresti, 27 iunie 2007.
Nr. 1.136.

ANEXA 1
DISPOZITII GENERALE

ART. 1
In sensul prezentului ordin, termenii de mai jos au urmatoarele intelesuri:
a) procedura sau operatiune – activitate de piercing, tatuaj, micropigmentare, tratament si machiaj cosmetic,
manichiura, pedichiura, epilare, frizerie, coafura si barbierit;
b) operator – persoana care este instruita si executa operatiunile de piercing, tatuaj, in conditiile legii;
c) estetician – persoana calificata sa execute operatiunile de ingrijire si infrumusetare;
d) client – persoana care solicita servicii de piercing, tatuaj, micropigmentare, de tratament si machiaj cosmetic,
manichiura, pedichiura si epilare, de frizerie, coafura, barbierit;
e) cabinet – locul in care se desfasoara activitatile de piercing, tatuaj, micropigmentare, de tratament si machiaj
cosmetic, manichiura, pedichiura si epilare, de frizerie, coafura si barbierit;
f) piercing – inteparea pielii si a straturilor sale in scopul de a crea o bresa pentru a insera o bijuterie sau un alt
ornament;
g) piercingul urechii – piercingul lobului si/sau al zonei superioare cartilaginoase a urechii;
h) micropigmentare – procedura asemanatoare din punct de vedere tehnic cu cea folosita in aplicarea tatuajului,
de introducere a unui pigment sau colorant in stratul dermic al pielii, folosita pentru machiaj semipermanent,
cum ar fi conturul buzelor si al ochilor. Micropigmentarea dureaza mai multi ani, dar nu este permanenta;
i) tatuare – practica de imprimare a unui insemn sau a unei figuri pe pielea umana prin impunsaturi si de
introducere a unui pigment, cu caracter permanent;
j) epilare – proces prin care se indeparteaza temporar sau definitiv parul nedorit din diferite zone ale corpului;
k) machiaj – aplicare temporara a unui produs cosmetic care are aceasta functie, pe zona fetei, gatului si bustului;
l) tratament cosmetic – procedura de curatare, masaj si ingrijire a pielii de un anumit tip al tenului sau avand o
anumita afectiune;
m) manichiura – proceduri de ingrijire si infrumusetare a mainilor si a unghiilor de la maini;
n) pedichiura – proceduri de ingrijire si infrumusetare a picioarelor si a unghiilor de la picioare;
o) aplicarea unghiilor artificiale – modalitate de extensie a unghiilor naturale cu ajutorul diferitelor produse si
tehnici;
p) barbierit – procedeu de indepartare a parului de pe fata si gat cu ajutorul unui instrument sau obiect taios;
q) frizat, coafat – procedura de scurtare, aranjare si ingrijire a parului;
r) anestezice – medicamente prin administrarea carora este diminuata sau suprimata sensibilitatea la durere;
s) timp de vindecare – timpul necesar vindecarii canalului in care a fost inserata bijuteria sau a zonei in care s-a
efectuat tatuajul, dupa lezarea tesutului.

 

ART. 2

(1) Cabinetul trebuie sa aiba incinte separate pentru fiecare dintre urmatoarele activitati:
a) accesul, inregistrarea si asteptarea clientilor;
b) desfasurarea procedurilor;
c) pastrarea echipamentului, instrumentarului si a articolelor curate, dezinfectate si sterile, in dulapuri separate si
inchise, in spatii lipsite de praf si umiditate, la care au acces numai persoanele autorizate;
d) depozitarea echipamentelor si materialelor utilizate pentru curatenie.
(2) Se accepta amenajarea cel putin a unui spatiu pentru curatarea, dezinfectia, sterilizarea instrumentarului cu sterilizatoare etuva si a
materialelor refolosibile, in camera de desfasurare a procedurilor.
(3) Peretii, podelele si tavanele din fiecare camera trebuie sa fie bine intretinute, netede, lavabile, confectionate
din materiale neabsorbante, care sa poata fi usor spalate si curatate, iar culorile acestor suprafete trebuie sa fie
deschise; in cazul finisajelor nelavabile, curatarea se face prin aspirare.
(4) Incintele trebuie sa fie adecvat luminate cu lumina artificiala si naturala.
(5) Incintele trebuie sa fie bine ventilate, pentru a se elimina fumul, praful sau vaporii.
(6) Cabinetul trebuie sa fie dotat cu grup sanitar, intretinut corespunzator din punct de vedere igienico-sanitar si
bine ventilat.
(7) Este obligatoriu sa existe chiuveta pentru spalarea materialelor rezultate ca urmare a efectuarii procedurilor,
precum si chiuveta separata pentru spalarea si dezinfectia mainilor, situata in camera de desfasurare a procedurii.
Se asigura obligatoriu apa potabila curenta rece si calda, in cantitati suficiente, sapun antibacterian, periuta de
unghii si prosop de hartie de unica folosinta sau dispozitive pentru uscarea mainilor.
(8) Numarul optim de dotari sanitare se va stabili conform normelor de proiectare, in functie de numarul de
operatori si clienti ai unitatii.
(9) Toate suprafetele trebuie mentinute in perfecta stare de curatenie si intretinere. Suprafetele pe care se
desfasoara tratamentele sau cele aflate in zona de sterilizare trebuie sa fie confectionate din materiale neporoase,
neabsorbante.
(10) Cabinetul trebuie sa fie dotat cu mijloace pentru precolectarea si colectarea deseurilor periculoase, precum
si a celor menajere: recipient cu capac, pubela, containere si saci colectori de unica folosinta; colectarea,
depozitarea, transportul si neutralizarea deseurilor se fac conform prevederilor legale in vigoare.
(11) Incaperile sau platformele impermeabilizate amenajate pentru depozitarea recipientelor de colectare a
reziduurilor solide sunt racordate la un hidrant si la reteaua de canalizare, pentru a fi curatate cand este necesar,
cat si pentru spalarea si dezinfectia recipientelor.
(12) Dezinsectia periodica se va face la 3 luni, iar deratizarea periodica se va face la intervale de maximum 6
luni sau ori de cate ori este nevoie; intre operatiunile periodice se vor aplica proceduri de dezinsectie si
deratizare curente, de intretinere, in functie de prezenta vectorilor.
(13) Se interzic fumatul, consumul de bauturi alcoolice, de substante stupefiante, precum si accesul animalelor in
cabinet; este obligatorie afisarea acestor interdictii la loc vizibil.
(14) La amenajarea cabinetului este obligatoriu sa se ia masuri de protectie a locatiei impotriva insectelor si
rozatoarelor.
(15) Cabinetul trebuie sa fie dotat cu trusa sanitara de prim ajutor, usor accesibila, conform prevederilor legale in
vigoare.

ART. 3
Asigurarea igienei mainilor operatorului/esteticianului se face respectandu-se urmatoarele reguli:
a) spalarea mainilor se face cu sapun antibacterian si apa curenta potabila;
b) uscarea se face cu prosoape sau servete de unica folosinta sau prin folosirea unui aparat de uscare a mainilor;
este interzisa folosirea prosoapelor textile de multifolosinta;
c) dezinfectia mainilor se face cu un produs biocid, destinat dezinfectiei mainilor.

ART. 4
(1) Igiena mainilor este obligatorie in urmatoarele situatii, respectandu-se conditiile prevazute la art. 3:
a) inainte si dupa efectuarea procedurii;
b) cand se contamineaza accidental cu sange, fluide corporale sau secretii;
c) dupa indepartarea manusilor de protectie;
d) dupa folosirea toaletei;
e) inainte si dupa servirea mesei;
f) dupa efectuarea unor operatiuni care duc la contaminarea mainilor.
(2) Unghiile operatorului vor fi taiate scurt si curate.
(3) In situatia in care operatorul/esteticianul prezinta la nivelul mainilor leziuni, iritatii sau orice alta afectiune
dermatologica, se interzice practicarea procedurii pana la vindecarea acestora.

ART. 5
(1) Cabinetelor in care se desfasoara activitati de infrumusetare li se aplica dispozitiile Ordinului ministrului
sanatatii publice nr. 261/2007 pentru aprobarea Normelor tehnice privind curatarea, dezinfectia si sterilizarea in
unitatile sanitare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 128 din 21 februarie 2007, cu
modificarile ulterioare.
(2) Suprafetele, instrumentele, echipamentele si accesoriile utilizate trebuie curatate, dezinfectate si/sau
sterilizate, conform prevederilor legale in vigoare, respectandu-se recomandarile producatorului.
(3) Materialele, instrumentele, accesoriile si echipamentele de unica folosinta se folosesc pentru un singur client.
(4) Toate echipamentele, instrumentele si materialele de unica folosinta trebuie indepartate imediat dupa ce au
fost folosite la un client.
(5) Procedurile pentru operatiile de sterilizare, recomandate de catre producatorul aparatului utilizat in acest
scop, trebuie sa fie disponibile in cursul actiunilor de inspectie.
(6) Se admite posibilitatea sterilizarii instrumentarului intr-o unitate sanitara specializata. Daca sterilizarea se
efectueaza in alta parte decat locatia cabinetului, trebuie sa se faca dovada sterilizarii prin urmatoarele
documente:
a) contractul incheiat intre cele doua parti;
b) data sterilizarii si numele persoanei care a executat sterilizarea;
c) cantitatea si tipul de instrumentar sterilizat;
d) tipul de sterilizare folosit, parametrii de sterilizare, tipul de aparat folosit;
e) conditiile de transport al instrumentarului sterilizat.
(7) Se utilizeaza doar produse biocide, autorizate conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 956/2005
privind plasarea pe piata a produselor biocide, cu modificarile ulterioare.
(8) Solutiile de lucru din produse biocide, utilizate pentru dezinfectie, se prepara, se pastreaza si se utilizeaza
conform instructiunilor producatorului.
(9) Toate recipientele si containerele, altele decat ambalajul original al producatorului, folosite pentru
dezinfectie, trebuie etichetate adecvat in privinta continutului, concentratiei si datei la care solutiile de lucru au
fost preparate.
(10) Echipamentul electric, care nu poate fi imersat in lichid, trebuie curatat prin stergere si pulverizat cu un
produs biocid.
(11) Instrumentarul care necesita sterilizare trebuie sa fie impachetat individual in ambalaje aprobate pentru
sterilizare sau in seturi care sunt folosite pentru o singura procedura. Ambalajele trebuie inscriptionate cu data
sterilizarii si numele persoanei care a efectuat sterilizarea. Ambalajele cu instrumentele sterilizate trebuie
mentinute in conditii corespunzatoare de asigurare a sterilizarii si depozitate intr-un loc inchis, lipsit de umiditate
si praf, la care exista acces controlat. Este obligatorie afisarea interdictiei de acces al persoanelor straine in
locul/camera de pastrare a obiectelor si echipamentelor curate, sterile sau dezinfectate.
(12) Fiecare pachet cu instrumentar sterilizat trebuie monitorizat in privinta sterilizarii, utilizandu-se indicatorii
chimici sau biologici.
(13) Procedurile de sterilizare efectuate conform recomandarilor producatorului aparatului se inregistreaza si
trebuie sa fie disponibile in cursul actiunilor de inspectie.
(14) Inregistrarile scrise cu privire la procedurile zilnice de sterilizare si dezinfectare, efectuate conform
prevederilor Ordinului ministrului sanatatii publice nr. 261/2007, cu modificarile ulterioare, se pastreaza de catre
persoana responsabila.
(15) Inregistrarile procedurii sterilizarii trebuie sa cuprinda urmatoarele:
a) metoda si parametrii de sterilizare;
b) data sterilizarii;
c) cantitatea si tipul de instrumentar sterilizat;
d) numele sau initiala persoanei care a sterilizat instrumentarul;
e) monitorizarea sterilizarii prin indicatorii chimici sau biologici.
(16) Instrumentarul sterilizat si depozitat conform prevederilor legale in vigoare, care nu a fost folosit in decurs
de 24 de ore de la data sterilizarii, trebuie resterilizat inainte de folosire, exceptie facandu-se pentru
instrumentarul presterilizat.
(17) Persoana responsabila cu sterilizarea instrumentarului trebuie sa demonstreze in cadrul inspectiei ca
procedurile de sterilizare au fost executate corect si optim.
(18) Daca se folosesc instrumente presterilizate, trebuie sa existe documentatia furnizata de producator in care sa
fie descrisa metoda de sterilizare si precizate recomandarile de depozitare si mentinere a sterilitatii. Aceasta
documentatie trebuie furnizata in cursul actiunilor de inspectie. Persoanele responsabile cu depozitarea si
manipularea instrumentarului sterilizat trebuie sa respecte instructiunile producatorului de mentinere a sterilitatii.
(19) Fiecare cabinet sau locatie temporara trebuie sa mentina inregistrarile privind dezinfectia si sterilizarea
disponibile in timpul actiunilor de inspectie si acestea trebuie sa cuprinda urmatoarele:
a) date despre produsul biocid folosit (denumire comerciala, aviz sanitar, fisa de securitate);
b) domeniul pentru care produsul biocid este folosit;
c) data, frecventa dezinfectiei;
d) numele persoanelor care sunt responsabile cu dezinfectia.
(20) Curatenia trebuie efectuata la sfarsitul sau la inceputul programului de lucru, precum si ori de cate ori este
necesar, de catre personal calificat.
(21) Deseurile periculoase rezultate in urma activitatilor se colecteaza separat, se depoziteaza, se transporta si se
neutralizeaza, in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului sanatatii si familiei nr. 219/2002 pentru
aprobarea Normelor tehnice privind gestionarea deseurilor rezultate din activitatile medicale si a Metodologiei
de culegere a datelor pentru baza nationala de date privind deseurile rezultate din activitatile medicale, cu
modificarile ulterioare.
ART. 6
Controlul substantelor si al preparatelor chimice periculoase se face cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) anumite substante si preparate chimice periculoase folosite in practica curenta trebuie sa fie insotite de fisa de
siguranta a produsului, eliberata de catre producator, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice
periculoase, aprobata cu modificari prin Legea nr. 451/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale
Hotararii Guvernului nr. 490/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice
periculoase, cu modificarile ulterioare; fisa de siguranta trebuie inmanata beneficiarului inainte sau odata cu
prima livrare a substantei sau preparatului chimic respectiv;
b) personalul care manipuleaza astfel de substante sau preparate chimice periculoase trebuie sa fie instruit si sa
semneze fisa de instruire pentru protectia muncii, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
c) substantele si preparatele chimice si cosmetice trebuie sa fie folosite in conformitate cu instructiunile
producatorului, in conditiile legii.
ART. 7
Este interzisa folosirea creioanelor hemostatice sau a alaunului pentru a opri sangerarea.
ART. 8
Inainte de inceperea tratamentului se efectueaza evaluarea starii pielii, cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) inainte de inceperea tratamentului de infrumusetare, zona respectiva de piele sau unghie trebuie evaluata;
b) daca clientul prezinta in zona care urmeaza a fi tratata leziuni deschise, infectii, inflamatii sau boli
dermatologice, tratamentul trebuie amanat.
ART. 9
(1) Angajatorul trebuie sa asigure angajatilor sai cursuri periodice de instruire, conform reglementarilor
Ministerului Sanatatii Publice si Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, astfel incat prin activitatile
desfasurate de acestia sa nu fie afectata sanatatea lor si a clientilor.
(2) Personalul angajat are obligatia de a efectua controale medicale la angajare si controale periodice, conform
prevederilor legislatiei in vigoare; documentele care dovedesc efectuarea acestor controale medicale se pun la
dispozitia inspectorilor sanitari, in timpul actiunilor de inspectie.
(3) Personalul angajat trebuie sa cunoasca toate reglementarile domeniului sau de activitate.
(4) Personalul angajat trebuie sa demonstreze competenta in folosirea materialelor si a procedurilor, in
conformitate cu responsabilitatile atribuite, astfel incat sa previna orice pericol pentru sanatate.
(5) Pentru acordarea primului ajutor in caz de accidente, angajatii trebuie sa aiba la dispozitie trusa de prim
ajutor, facilitati si personal instruit pentru acordarea primului ajutor.

 

ANEXA 2
NORME DE IGIENA
pentru serviciile din cabinetele de piercing si tatuaj

 

ART. 1
(1) Spatiile de desfasurare a activitatilor de tatuare, micropigmentare si/sau piercing trebuie sa aiba incinte
separate, respectandu-se prevederile art. 2 din anexa nr. 1 la ordin.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), piercingul urechii se poate executa si in alte locatii decat cele special
amenajate, cu conditia utilizarii unui dispozitiv special, numit pistol, precum si a unor cercei speciali, sterili,
destinati acestui tip de operatiune, cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului sanatatii publice nr.
261/2007, cu modificarile ulterioare.
(3) Procedurile de tatuaj si piercing se desfasoara cu conditia asigurarii de module separate, care cuprind cel
putin o masa de lucru, scaun de lucru, instrumentar si materiale de lucru specifice fiecarei activitati.
(4) Daca se furnizeaza si alte servicii de infrumusetare, acestea trebuie sa se desfasoare in incinte separate.
(5) Temperatura din camera de lucru trebuie sa fie confortabila si sa nu se situeze sub 22 grade C.
ART. 2
Asigurarea echipamentului de protectie se face cu respectarea urmatoarelor conditii:
1. Operatorul trebuie sa foloseasca manusi sterile, de tip chirurgical, in timpul executarii procedurii, fiind
obligatorie si igiena mainilor; folosirea echipamentului se face cu respectarea urmatoarelor reguli:
a) manusile din latex sau vinil se folosesc pentru un singur client; pentru prevenirea alergiei prin folosirea
prelungita a manusilor din latex se vor utiliza manusi confectionate din vinil;
b) manusile se inlocuiesc ori de cate ori este intrerupta activitatea si operatorul efectueaza operatiuni care duc la
contaminarea acestora, precum si daca acestea sunt intepate sau rupte in timpul procedurii;
c) nu se folosesc manusi de tip menajer; acestea pot fi folosite doar pentru spalarea instrumentarului, curatenie si
colectarea deseurilor rezultate in urma activitatilor prestate.
2. Operatorul trebuie sa foloseasca echipament de lucru de culoare alba, lavabil, curat si dezinfectat sau de unica
folosinta, precum si boneta cu care se acopera parul in intregime. In cazul in care se anticipeaza posibilitatea de
murdarire, trebuie folosit un sort impermeabil.
3. Daca se anticipeaza o sangerare abundenta, trebuie folosit un echipament de protectie aditional (ochelari de
protectie, masca oronazala), pentru a se proteja fata operatorului de stropii de sange.
4. Este interzisa folosirea prosoapelor din bumbac ca echipament de protectie.
ART. 3
(1) In vederea prevenirii transmiterii hepatitei B se recomanda:
a) imunizarea operatorului care efectueaza activitati de piercing, tatuaj si micropigmentare impotriva hepatitei B,
atat pentru protectia acestuia, cat si a clientului;
b) imunizarea impotriva hepatitei B si a personalului angajat care este implicat in curatarea instrumentelor care
pot penetra pielea, a produselor contaminate cu sange si a echipamentelor; in situatia in care s-a facut imunizarea
personalului expus la risc, angajatorul trebuie sa pastreze actele care dovedesc imunizarea.
(2) Daca un membru al personalului a suferit un accident ca urmare a folosirii unui obiect ce poate penetra
pielea, acesta trebuie sa solicite control medical de specialitate.
(3) Imunizarea nu constituie un substitut pentru respectarea normelor de igiena in cabinet.
ART. 4
(1) Inregistrarile referitoare la clienti pentru procedurile de tatuaj, micropigmentare si piercing se pastreaza de
catre operator.
(2) Inainte de inceperea procedurilor de piercing, tatuaj sau micropigmentare, clientul este informat asupra
posibilelor riscuri generate de procedura, asupra masurilor de igiena ce trebuie luate dupa efectuarea procedurii
si altor detalii tehnice despre tratament.
(3) Fiecare solicitant trebuie sa completeze si sa semneze o declaratie pe propria raspundere, conform modelului
prevazut in anexa nr. 2a) pentru operatiunea de tatuaj sau conform anexei nr. 2b) pentru operatiunea de piercing.
Anexele nr. 2a) si 2b) fac parte integranta din prezentele norme.
(4) Operatorul are obligatia sa comunice clientului instructiuni verbale si scrise, dupa fiecare sedinta, cu privire
la intretinerea tatuajului si a locului unde s-a efectuat piercingul. Instructiunile scrise cu privire la ingrijire
trebuie sa avertizeze clientul asupra obligativitatii de a informa operatorul care a efectuat tatuajul,
micropigmentarea sau piercingul despre primele semne de inflamatie anormala, vindecare intarziata sau posibila
infectie.
(5) La nivelul unitatii trebuie sa existe un registru care sa cuprinda urmatoarele date:
a) data la care s-a efectuat procedura;
b) date despre client: nume si numar de telefon;
c) procedura efectuata: tatuaj, micropigmentare si/sau piercing;
d) situatii in care au intervenit evenimente neplacute cauzate de procedura.
(6) Registrele si declaratiile pe propria raspundere trebuie pastrate timp de 2 ani de la data efectuarii procedurii.
ART. 5
Urmatoarele situatii, in care procedura de tatuare, micropigmentare si/sau piercing poate avea efecte negative
asupra sanatatii clientului, se afiseaza la loc vizibil:
a) diabet zaharat;
b) hemofilie (sangerari care se opresc greu);
c) boli de inima;
d) boli dermatologice, leziuni ale pielii sau sensibilitatea pielii la sapunuri, dezinfectanti sau alte produse
cosmetice;
e) manifestari sau reactii alergice la metale, pigmenti, coloranti sau alti sensibilizanti pentru piele;
f) boli transmisibile;
g) stari lipotimice, epilepsie, apoplexie, narcolepsie;
h) sarcina, alaptare;
i) deficiente imunitare;
j) cicatrici cheloide.
ART. 6
(1) Este interzisa efectuarea operatiunilor de piercing corporal persoanelor cu varsta sub 16 ani si de tatuaj
persoanelor cu varsta sub 18 ani.
(2) Este interzisa tatuarea persoanelor cu varsta sub 16 ani chiar daca exista acordul parintelui, tutorelui sau
curatorului, dupa caz.
(3) Se pot executa manevre de piercing, tatuaj si/sau micropigmentare la persoanele minore numai in situatia in
care minorul este insotit de parinte, tutore sau curator, dupa caz, care sa declare in scris, pe versoul declaratiei pe
propria raspundere, in fata operatorului, faptul ca minorul are permisiunea acestuia pentru efectuarea procedurii.
(4) Este interzisa efectuarea piercingului organelor genitale la persoanele care nu au implinit varsta de 18 ani.
ART. 7
Sub sanctiunea raspunderii penale si civile, se interzic mutilarea genitala sub orice forma, precum si orice alta
procedura ce poate fi definita ca o circumcizie la femei; nu este luat in considerare acordul femeilor la niciuna
dintre procedurile definite ca circumcizie a propriei persoane.
ART. 8
(1) In situatia in care exista suspiciuni cu privire la existenta unor afectiuni sau boli relevante, operatorul poate
solicita clientului o adeverinta medicala emisa de medicul de familie, care sa ateste starea de sanatate a
clientului.
(2) Operatorii au obligatia de a nu efectua proceduri urmatoarelor categorii de persoane:
a) persoane aflate in stare de ebrietate sau care dovedesc o incapacitate de decizie datorata utilizarii alcoolului
sau a medicamentelor;
b) persoane care prezinta semne de injectare intravenoasa a drogurilor;
c) persoane care prezinta arsuri de soare, boli de piele sau cicatrici in zona aleasa pentru tatuaj, micropigmentare
si/sau piercing;
d) persoane care au afectiuni dermatologice, inflamatii sau infectii prezente in zona in care urmeaza a fi
executata procedura;
e) persoane care intra sub incidenta art. 5 si 6.
ART. 9
Normele privind curatarea, sterilizarea si dezinfectia se aplica cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) pistolul utilizat in piercingul urechii trebuie curatat dupa fiecare utilizare;
b) este obligatorie sterilizarea sau dezinfectia bijuteriilor ce urmeaza a fi inserate si a implanturilor folosite in
practicile de piercing, precum si a instrumentelor utilizate, conform prevederilor legale in vigoare;
c) perioada dintre deschiderea sterilizatorului si insertia bijuteriei trebuie sa fie cat mai scurta posibil: bijuteria,
racita in interiorul sterilizatorului inchis, se insereaza de catre operator in decurs de un minut de la scoaterea
acesteia din sterilizator; respectarea acestui timp de lucru minimizeaza riscul de aparitie a infectiilor;
d) dupa insertie, bijuteria nu se schimba; in cazul in care bijuteria este respinsa ulterior si indepartata, aceasta va
fi refolosita doar in cazul in care este curatata si sterilizata conform metodelor prevazute anterior; in cazul
aparitiei unui efect advers datorat bijuteriei, aceasta nu va fi refolosita;
e) suprafetele de lucru patate de fluide biologice, sange, secretii etc., trebuie curatate si apoi dezinfectate,
conform prevederilor legale in vigoare, respectand timpii si concentratiile recomandate de producator;
f) dezinfectia mediului din camera de lucru se face, conform prevederilor legale in vigoare, cu respectarea
instructiunilor producatorului.
ART. 10
Normele privind materialele folosite in cabinetele de tatuaj si piercing se aplica cu respectarea urmatoarelor
conditii:
a) bijuteria de piercing corporal este diferita de bijuteria traditionala, fiind conceputa astfel incat sa minimizeze
riscul de afundare, lacrimare si migrare;
b) este interzisa utilizarea bijuteriilor care contin nichel nr. CAS 7440-0-20, nr. EINECS 231-11-14 sau/si
compusii sai, precum si alte substante sau metale toxice;
c) este interzisa introducerea pe piata a produselor utilizate in piercing, daca acestea nu sunt conforme cu
prevederile legale in vigoare;
d) bijuteriile destinate piercingului care sunt din materiale metalice si nemetalice trebuie sa fie insotite de
certificate de calitate emise de producator sau de buletine de analiza emise de laboratoare acreditate;
e) la prima penetrare a pielii se folosesc bijuterii special destinate piercingului, eventual bijuterii hipoalergice, cu
exceptia lobului urechii;
f) pigmentii si colorantii utilizati trebuie sa fie insotiti de certificate de calitate, in conformitate cu prevederile
legale in vigoare;
g) pe ambalajul pigmentilor si al colorantilor utilizati se va gasi o eticheta ce cuprinde si urmatorul avertisment:
“Unele persoane pot prezenta reactii alergice la acest produs.”
ART. 11
Normele de igiena obligatorii in timpul si dupa aplicarea tratamentelor de tatuaj, micropigmentare si piercing
sunt urmatoarele:
1. Pentru tratamentul de tatuaj sau micropigmentare:
a) inainte de inceperea operatiunii de tatuaj se fac pregatirea psihica a clientului, precum si un test de alergie la
pigmentul sau colorantul ce urmeaza a fi utilizat;
b) inainte de inceperea procedurii de tatuaj, pielea trebuie curatata si apoi dezinfectata cu un produs biocid, cu
ajutorul unui tampon steril. Este interzisa dezinfectia pielii sau a mainilor cu alte produse decat cele care sunt
destinate acestui scop;
c) daca zona de aplicare a procedurii trebuie barbierita, operatorul foloseste un aparat de ras de unica folosinta,
dupa care pielea clientului se spala si se dezinfecteaza;
d) substantele aplicate pe pielea clientului in vederea transferului desenului de pe tipar trebuie sa fie de unica
folosinta;
e) tiparele de hartie si trasatorul utilizate pentru transferul desenului trebuie sa fie de unica folosinta si trebuie
aruncate dupa ce au fost utilizate la un client;
f) pentru fiecare client se asigura parti separate de pigmenti sau coloranti, provenite din containere sau flacoane
originale, in recipiente sterile, de unica folosinta. Toti colorantii sau pigmentii ramasi in urma procedurii
efectuate la un client trebuie colectati si inlaturati imediat dupa terminarea sedintei; este interzisa utilizarea
acestora la un alt client;
g) combinarea si amestecarea pigmentilor sau a colorantilor in vederea obtinerii altor culori se fac in recipiente
sterile, de unica folosinta;
h) excesul de pigment sau colorant aplicat pe pielea clientului trebuie inlaturat cu ajutorul unui servetel de hartie
moale, de unica folosinta, cu apa si sapun antibacterian;
i) timpul de executie a unui tatuaj nu trebuie sa fie mai mare de 4 ore. Daca tatuajul necesita o durata mai mare
de lucru, acesta se va face in mai multe sedinte si nu se va continua pana ce vechea rana nu este vindecata;
j) dupa finalizarea tatuajului, operatorul trebuie sa curete pielea cu un servetel curat, de unica folosinta, imbibat
cu un produs biocid, exceptand zona din jurul ochilor, si sa plaseze o folie de plastic sterila care sa acopere
desenul, sa adere la piele cu ajutorul unei benzi adezive de uz medical si sa fie pastrata cel mult doua ore;
k) la sfarsitul sedintei de tatuaj se fotografiaza tatuajul si se pastreaza impreuna cu declaratia pe propria
raspundere;
l) etapele procedurii de micropigmentare sunt similare celor prevazute mai sus.
2. Pentru tratamentul de piercing:
a) inainte de inceperea procedurii de piercing, pielea trebuie curatata si apoi dezinfectata cu un antiseptic, cu
ajutorul unui tampon steril. Este interzisa dezinfectia pielii sau a mainilor cu produse care nu sunt destinate
acestui scop;
b) instrumentele refolosibile se vor dezinfecta si steriliza, conform prevederilor Ordinului ministrului sanatatii
publice nr. 261/2007, cu modificarile ulterioare.
ART. 12
(1) Se folosesc numai anestezice autorizate de Agentia Nationala a Medicamentului.
(2) Administrarea produselor anestezice injectabile se face numai de catre cadre medicale, iar produsul injectabil
se administreaza folosindu-se seringi si ace sterile de unica folosinta.
(3) Se permite folosirea de spray-uri si creme cu efect anestezic local.
(4) Anestezierea mucoaselor se face numai cu substante aprobate pentru mucoase.
(5) Este interzisa folosirea anesteziei in piercingul limbii.
(6) Spray-ul anestezic trebuie depozitat cu atentie, monitorizat in timpul depozitarii si evacuat ca deseu
periculos, conform prevederilor legale in vigoare.
(7) Este interzisa anestezia cu clorura de etil in tratamentele de piercing corporal.
ART. 13
(1) Operatorul trebuie sa informeze clientul asupra unitatilor medicale carora li se va putea adresa in cazul
aparitiei complicatiilor ca urmare a piercingului corporal si insertiei bijuteriei.
(2) Complicatiile care pot surveni dupa piercing sunt urmatoarele:
a) alergia la bijuterie – apare in special ca rezultat al expunerii la materiale ce contin nichel sau alte metale si
substante toxice;
b) deplasarea bijuteriei – atunci cand parti sau intreaga bijuterie se afunda in profunzimea pielii sau se deplaseaza
de la locul de implant dupa piercing; aceasta se intampla de obicei atunci cand se folosesc bijuterii neadecvate de
piercing, destinate altor parti ale corpului, daca bijuteria este prea subtire sau daca este miscata mult inainte de
vindecarea ranii; aceasta poate fi o problema in cazul plasarii acestora subcutanat (implant), ceea ce determina
migrarea bijuteriei prin sau sub piele, departe de punctul original de insertie;
c) cicatrizare defectuoasa – poate sa apara in urma insertiei deficitare a bijuteriei, deplasarii acesteia sau ca
urmare a unei infectii;
d) inflamarea locala severa – ca urmare a piercingului, fiind mult mai periculoasa pentru piercingul oral; acest
fenomen este diminuat prin alegerea corecta a bijuteriei;
e) infectii locale – se pot vindeca prin masuri adecvate de ingrijire, respectiv igiena locala;
f) septicemia – este o infectie sistemica grava, care poate afecta intregul organism; necesita ingrijiri medicale
imediate de specialitate;
g) sangerarea – este un fenomen care apare la toate procedurile de piercing. Zonele care prezinta risc crescut de
sangerare ca urmare a piercingului sunt: zona genitala, limba si buzele.
ART. 14
Ingrijirea dupa tratament se va efectua dupa cum urmeaza:
1. Operatorul furnizeaza instructiuni atat verbale, cat si scrise, referitoare la masurile de ingrijire a zonei de piele
tratate; instructiunile trebuie sa specifice urmatoarele:
a) ingrijiri specifice dupa procedura;
b) avertizarea clientului de a contacta operatorul si un cadru medical la primele semne de inflamatie, sangerare
sau posibile infectii;
c) recomandari cu scop profilactic.
2. Operatorii fac clientului recomandarile si instructiunile privind ingrijirea dupa tratament, inaintea inceperii
tratamentului, cand atentia acestuia este mai mare.
3. Instructiunile se fac imediat dupa completarea declaratiei pe propria raspundere si cuprind urmatoarele:
a) pastrarea igienei personale corespunzatoare pentru reducerea riscului de infectare a zonei in care s-a realizat
piercingul sau tatuajul; trebuie evitata submersia sau atingerea directa a locului cel putin 4 zile dupa tratamentul
initial;
b) folosirea antisepticelor dupa tratament, evitandu-se zona de aplicare a piercingului si/sau a tatuajului;
c) clientul trebuie informat asupra timpului de vindecare a piercingului, acesta fiind variabil in functie de zona in
care s-a efectuat piercingul.
4. Clientii trebuie incurajati sa se reintoarca la operatorul lor pentru a beneficia de ingrijiri in decurs de doua
saptamani si pentru a fi tinuti sub observatie, in situatia in care apare o complicatie a zonei tratate.
ART. 15
Este interzisa indepartarea tatuajelor de catre operatori; indepartarea tatuajelor se va face numai de catre personal
medical specializat, in unitati medicale.
ART. 16
(1) Titularii cabinetelor au obligatia sa intocmeasca rapoarte scrise catre autoritatea de sanatate publica judeteana
sau a municipiului Bucuresti din raza teritoriala in care isi desfasoara activitatea.
(2) Raportul se face in 72 de ore in cazul aparitiei alergiilor sau infectiilor si trebuie sa cuprinda urmatoarele:
a) numele clientului care a suferit afectiunea;
b) numele si adresa cabinetului sau a locatiei temporare in care s-a executat operatiunea;
c) numele executantului/operatorului;
d) data efectuarii tatuajului, micropigmentarii/piercingului;
e) identificarea (numar CI sau denumirea conventionala) pigmentilor sau colorantilor folositi la
tatuare/micropigmentare sau a materialului din care a fost confectionata bijuteria folosita in piercing;
f) partea corpului care a fost tatuata/micropigmentata sau locul in care s-a executat operatiunea de piercing si
unde a aparut infectia/alergia;
g) alte informatii considerate relevante asupra factorilor care au contribuit la agravarea starii de sanatate.
(3) Accidentele grave, spitalizarea unui client ca urmare a serviciilor prestate de operator sau semnalarea unor
boli transmisibile grave la operatori trebuie raportate imediat dupa depistare.
ART. 17
(1) Instruirea personalului se face in conformitate cu prevederile legale in vigoare privind organizarea si
certificarea instruirii profesionale a persoanelor, a insusirii notiunilor fundamentale de igiena, serviciilor de
ingrijire corporala si de prim ajutor.
(2) La angajare, operatorii trebuie sa faca dovada absolvirii cursurilor de notiuni fundamentale de igiena, de
acordare a primului ajutor si a cursului de specialitate, cu exceptia cadrelor medicale.

ANEXA 2a)
Modelul declaratiei pe propria raspundere pentru operatiunea de tatuaj

Nr. …./………
DECLARATIE
PE PROPRIA RASPUNDERE
M_/F_/
Subsemnatul:
Numele ………………… prenumele ………………….., nascut la data de ………… in localitatea …………….., judetul
……………, cu domiciliul stabil in localitatea …………….., str. ………………. nr. …., bl. …., sc. …., ap. …., et. ….,
judetul …………………, cod …………….., cu domiciliul flotant in localitatea ………………, str. …………………… nr. ….,
bl. …., sc. …., ap. …., et. …., judetul ………….., cod …………., posesor al B.I./C.I. seria ……… nr. …………..,
eliberat/eliberata la data de …………. de ……….., C.N.P. __/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/, telefon
………………….,
doresc sa mi se faca tatuajul nr. ………. in zona ……………….. .
Declar pe propria raspundere ca: nu am consumat bauturi ______________
alcoolice si substante stupefiante inainte de efectuarea | |
tatuajului si nu sufar de urmatoarele boli: hemofilie, | |
epilepsie, boli transmisibile, boli de inima, diabet zaharat, | |
afectiuni dermatologice, SIDA si nu sunt insarcinata. |______________|
Semnatura
………………
Am luat la cunostinta faptul ca, avand o piele mai inchisa, culorile nu se vor vedea atat de vii ca pe o piele alba.
Declar pe propria raspundere ca materialele pentru efectuarea tatuajului s-au desfacut in fata mea de catre
operator.
Totodata, am luat la cunostinta si am primit sfaturile in vederea ingrijirii tatuajului timp de 15 zile de catre mine.
In cazul in care nu am spus adevarul in aceasta declaratie si nu respect sfaturile de ingrijire a tatuajului, sunt
direct responsabil. Operatorul este absolvit de orice raspundere penala sau civila.
Data Semnatura
……………… ……………….
Declaratia s-a citit si s-a completat in fata mea:
Operator,
……………….

 

ANEXA 2b)
Modelul declaratiei pe propria raspundere pentru operatiunea de piercing

Nr. …../………
DECLARATIE
PE PROPRIA RASPUNDERE
M_/F_/
Subsemnatul:
Numele ………………. prenumele …………………., nascut la data de ………….. in localitatea ………………., judetul
……………., cu domiciliul stabil in localitatea ……………….., str. ……………. nr. …., bl. …., sc. …., ap. …., et. ….,
judetul ……………….., cod …………….., cu domiciliul flotant in localitatea ………………, str. …………………… nr. ….,
bl. …., sc. …., ap. …., et. …., judetul ……………., cod ……….., posesor al B.I./C.I. seria ……… nr. …………….,
eliberat/eliberata la data de ……… de …………., C.N.P. __/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/, telefon
………………….,
doresc sa mi se faca piercing in zona …………………. .
Bijuteria care mi se va monta este din ……………… si este cumparata de mine din …………… .
Declar pe propria raspundere ca: nu am consumat bauturi alcoolice si substante stupefiante inainte de efectuarea
piercingului si nu sufar de urmatoarele boli: hemofilie, epilepsie, boli transmisibile (hepatita, TBC etc.), boli de
inima, diabet zaharat, afectiuni dermatologice, SIDA si nu sunt insarcinata.
Semnatura
………………
Declar pe propria raspundere ca materialele pentru efectuarea piercingului s-au desfacut in fata mea de catre
operator.
Totodata, am luat la cunostinta si am primit sfaturile in vederea ingrijirii piercingului timp de 15 zile de catre
mine.
In cazul in care nu am spus adevarul in aceasta declaratie si nu respect sfaturile de ingrijire a piercingului, sunt
direct responsabil. Operatorul este absolvit de orice raspundere penala sau civila.
Data Semnatura
……………… ……………….
Declaratia s-a citit si s-a completat in fata mea:
Operator,